مدیریت برنامه‌های دانشگاهی علمی (مبدع)

نسخه آزمایشی

امروزه سرمایه علمی و فناورانه، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه هر جامعه‌ انسانی شناخته می‌شود. همین امر باعث شده تا جوامع انسانی روز به روز توجه بیشتری به این سرمایه راهبردی نموده و از اثرات آن بهره برند. اما این سرمایه راهبردی زمانی بیشترین ارزش افزوده را برای هر جامعه‌ای ایجاد خواهد کرد که مسیر تولیدف توسعه و به‌کارگیری آن در راستای حل مسائل جامعه خود بوده و در بستر نظام آرمان‌ها و ارزش‌های جوامع خود حرکت نمایند. همین امر باعث شده تا سیاست گذاران کشورها در سیاست‌های حوزه علم و فناوری به موضوع درون‌نگری، نیاز محوری توجه ویژه نمایند. در ج.ا.ا نیز، چندین بار در اسناد بالادستی نظام بر این موضوع تأکید شده است. در بند 4-5 و 5-5 سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر «تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال» و «تعیین اولویت‌ها در آموزش و پژوهش با توجه به مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیازهای کشور» تأکید شده است. علاوه بر این؛ در نقشه­ ی جامع علمی کشور یکی از اهداف کلان نظام علم، فناوری کشور «دستیابی به توسعه­ ی علوم و فناوری‌های نوین و نافع، متناسب با اولویت­ها و نیازها و مزیت­های نسبی کشور؛ انتشار و به کارگیری آن­ها در نهادهای آموزشی، صنعتی و خدماتی» معرفی می‌شود. همچنین یکی از راهبردهای کلان توسعه‌ی علم و فناوری «جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور» تعیین شده است.

بنابراین یکی از اهداف مهم دانشگاه­ها و مراکز علمی در کشور حل مشکلات اساسی جامعه اعم از صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... است. دانشگاه شهید بهشتی برای تحقق این اهدف، اقدام به تعریف برنامه ­های علمی نموده است. در حقیقت هدف برنامه­ های علمی دانشگاه شناسایی مشکلات اصلی جامعه با کمک متخصصین خارج از دانشگاه در حوزه­ های مختلف و استفاده از پتانسیل موجود در دانشگاه­ ها، برای بررسی وبرنامه­ ریزی برای حل آن­ها است. این برنامه ­ریزی به نوبه ­ی خود منجر به هدفمند شدن دوره­ ها­ی تحصیلات تکمیلی وتقویت بخش آموزشی دانشگاه در راستای نیازمندی­های کشور می­ شود. به عبارت دیگر دانشگاه بر آن است که با استفاده از پتانسیل فعلی و ارزشمند دانشگاه که شامل جامعیت دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­ باشد در جهت حل مشکلات اصلی کشور به عنوان یک سازمان پژوهشی گامی هدفمند را تجربه کند. بنابر این بهترین اهداف مورد علاقه را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • توسعه برنامه محور و هم افزای پژوهش دانشگاه در جهت رفع نیازهای کشور و برنامه های کلان
  • تبدیل دانشگاه به یک سازمان پژوهشی پاسخگو به نیاز های کشور
  • همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفتهای علوم و فناوری
  • هدفمند کردن آموزش و ماموریت محور کردن دانشگاه در جهت حل کشور
  • فرهنگ سازی برای پژوهش برنامه محور و کار گروهی مشترک در کشور

هر برنامه­ ی علمی دارای یک مجری­ست که از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب می­ شود. علاوه بر این هربرنامه­ ی علمی دارای یک کمیته­ می­ باشد که به منظور ارتباط هر چه بهتر بین دانشگاه و صنعت و جامعه، اعضای آن حداکثر هشت نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و حداکثر هشت نفر باید از خبرگان صنعتی و یا اجتماعی مرتبط با فعالیت­های آن برنامه­ ی علمی انتخاب شوند. این کمیته سیاست گذاری هر برنامه­ ی علمی وبخشی از فعالیت­های اجرایی مرتبط با آن را بر عهده دارد. در راستای هماهنگی بین برنامه­ های علمی دانشگاه، مدیریت گروه برنامه­ های علمی دانشگاه به عنوان زیرمجموعه­ ای از معاونت پژوهشی در حوزه­ ی مدیریت برنامه‌ریزی و پژوهش تحصیلات تکمیلی شروع به کار نموده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساختار برنامه های علمی دانشگاه اینجا کلیک کنید.